یخچال بوش

علت کار نکردن آبسردکن یخچال چیست؟

علت_کار_نکردن_آبسردکن_یخچال_چیست؟

علت کار نکردن آبسردکن یخچال چیست؟ یخ ساز و آبسردکن یچال فریزر یکی از بهترین قسمت های این دستگاه است به طوری که وقتی آب سردکن کار نکند. احساس می کنید راحتی شما از بین رفته است. دلایل مختلفی برای کار نکردن آب سردکن یا سرد نشدن آب در آب سردکن وجود دارد.

بیشتر بخوانید:تعمیر ظرفشویی بوش در تهران

چرا آب سردکن یخچال کار نمی کند؟

اگر آبسردکن یخچال کار نمی‌کند، بهتر است بیان دقیق تری برای کار نکردن آبسردکن پیدا کرد. آیا آبسردکن یخچال آب را سرد نمی‌کند؟ یا از آبسردکن آب خارج نمی‌شود؟ ممکن است دلیل کار نکردن آبسردکن یخچال، شکستگی یا خراب شدن پدال آبسردکن باشد. در ادامه به بررسی مشکلات مطرح شده خواهیم پرداخت.

چرا آب سردکن یخچال کار نمی کند؟

علت سرد نکردن آبسردکن یخچال

در صورتی که آبسردکن یخچال آب را سرد نمی‌کند، موارد زیر می‌توانند دخیل باشند:

  • تنظیم نبودن ترموستات دمایی یخچال
  • ایراد برد کنترلی دیسپنسر یا آبسردکن

اگر ترموستات یخچال ایراد داشته باشد، تنظیم دما به هم ریخته و احتمالا علت گرم بودن آب یخچال ساید همین است. در این حالت، تکنسین باید به بررسی ترموستات یخچال پرداخته و در صورت خرابی، آن را تعویض کند. خرابی ترموستات همچنین می‌تواند یکی از دلایل برفک زدن یخچال فریزر باشد.

علت کار نکردن آبسردکن یخچال چیست؟

علت نیامدن آب از آبسردکن یخچال

گاهی ممکن است کار نکردن آب سرد کن به این معنی باشد که آبی از آب سردکن یخچال خارج نمی‌شود یا به عبارت دیگر آبسردکن آب نمی‌دهد. در این مواقع می‌توان مشکل را به موارد زیر مربوط دانست:

  1. لوله انتقال آب یخ زده است
  2. ایراد در شیر ورودی آب یا شیر برقی
  3. فشار کم آب
  4. ایراد در فیلتر آب
  5. ایراد سوئیچ درب
  6. معیوب بودن سوئیچ دیسپنسر یا آبسردکن
  7. ایراد برد کنترلی آبسردکن

علت نیامدن آب از آبسردکن یخچال

دلایل کار نکردن آب سردکن ساید بای ساید

در اینجا مواردی که به عنوان دلایل کار نکردن آبسردکن یخچال ذکر شد را به صورت موردی بررسی خواهیم کرد.

علت کار نکردن آبسردکن یخچال چیست؟

1. ایراد لوله انتقال آب

اولین دلیل و معمول‌ترین دلیل آب ندادن آبسردکن یخچال، یخ زدن لوله آب درون درب است. گاهی این لوله را در بخش فریزر ساید بای ساید قرار می‌دهند که در این حالت نیز احتمال یخ زدن لوله بیشتر می‌شود.

برای اطمینان از این امر، می‌توانید لوله را از سمت پایین یخچال جدا کنید و از درون آن فوت کرده یا زیر شیر آب بگیرید.

در صورتی که لوله یخ زده باشد، از سمت دیگر چیزی خارج نخواهد شد. جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلی، بهتر است از تنظیم دمای صحیح فریزر خود مطمئن باشید.

در صورتی که دمای فریزر به زیر صفر درجه فارنهایت (17.8- سانتیگراد) برسد، امکان یخ زدن لوله آب وجود دارد. دمای داخل فریزر باید همیشه در بازه 18- تا 12- درجه سانتیگراد حفظ شود.

 

2. ایراد برد کنترلی دیسپنسر یا آبسردکن

در صورتی که برد کنترلی دیسپنسر یا همان آبسردکن خراب باشد، بسیاری از عملیات‌های آبسردکن و نیز یخچال متوقف می‌شود.

ممکن است این بخش، جریان یا ولتاژ الکتریکی لازم را که برای کارکرد صحیح آبسردکن یخچال لازم است، تامین نکند. این برد کنترلی دو بخش آبسردکن و یخساز، و صفحه نمایش را کنترل می‌کند.

اگر تنها یکی از این بخش‌ها کار نمی‌کنند، ابتدا آنها را بررسی کنید و در صورتی که کل مجموعه دیسپنسر از کار افتاده است، برد را بررسی کنید که سوختگی یا اتصال کوتاه نداشته باشد یا خازنی نسوخته باشد.

2. ایراد برد کنترلی دیسپنسر یا آبسردکن

3. خرابی شیر ورودی سا شیر برقی

شیر ورودی آب (شیر برقی)، آب را به داخل یخچال آورده و به بخش‌های آبسردکن و یخساز یخچال می‌رساند. این قطعه می‌تواند هم به صورت الکترونیکی و هم مکانیکی از کار بیفتد.

از سالم بودن سلنویدهای شیر ورودی آب توسط یک مولتی متر اطمینان حاصل کنید. به علاوه از مسدود نبودن آن نیز مطمئن شوید.

در صورتی که به تشخیص تکنسین، شیر ورودی آب یخچال شما معیوب از آب درآمد، با تعویض آن احتمالا مشکل کار نکردن آبسردکن یخچال حل خواهد شد.

علت کار نکردن آبسردکن یخچال چیست؟

4. کم بودن فشار آب خانه

یک دلیل دیگر برای مشکلات آبسردکن، کم بودن فشار آب خانگی شما است. همانطور که می‌دانید، حداقل فشار مورد نیاز برای عملکرد صحیح شیر ورودی آب، 20 psi است.

بنابراین در صورتی که فشار آب خانگی شما از این مقدار کمتر باشد ممکن است شیر باز نشده و در نتیجه آبسرد کن کار نکند.

 

5. ایراد فیلتر آب

در صورتی که فیلتر آب یخچال گرفته شده و مسدود باسد جریان آب به آبسردکن دچار اختلال شده و کاهش می یابد که این امر ود باعث کارکرد نادرست آبسردکن واهد شد.

فیلتر آب یخچال به طور معمول هر 6 ماه یکبار باید تعویض شود تا از جریان مناسب و کیفیت آب قابل قبول اطمینان حاصل شود.

 

6. خرابی میکروسوئیچ و کلیدهای دیسپنسر

ممکن است میکروسوئیچ یا کلیدهای دیسپنسر که روی یخچال نصب می‌شوند و عملیات اتوماتیک خروج آب و یخ از آبسردکن و یخساز را کنترل می‌کنند، معیوب باشند.

این کلیدها که می‌توانند نوع یخ، دمای آب و سایر تنظیمات را کنترل کنند، ممکن است دارای اتصالات نادرست یا سوختگی باشند.

همچنین ممکن است از فریم و بدنه خارج شده یا به سبب ضربه یا حرارت دچار مشکلات فنی شده، جریان نداشته باشند.

علت کار نکردن آبسردکن یخچال چیست؟

7. ایراد سوئیچ درب یخچال

در حالتی که درب یخچال باز است قفل درب باعث خاموش شدن آبسردکن و یخساز می شود. لذا یک علت سرد نکردن آبسردکن یخچال می تواند ایراد سوئیچ درب باشد.

در صورتی که ایرادی در سوئیچ قفل درب وجود داشته باشد حتی با بسته بودن درب نیز می تواند از فعال شدن و کار کردن آبسردکن و یا یخساز یخچال جلوگیری کند.

برای تست سالم بودن قفل درب از یک مولتی متر برای وجود جریان در آن استفاده کنید.

7. ایراد سوئیچ درب یخچال

8. ایراد سیم کشی های داخلی

ممکن است علت سرد نکردن آبسردکن یخچال، سیم کشی های داخلی و مهار سیم های درون یخچال باشد. داخل یخچال و درب ها را بررسی کنید و سیم هایی که قطع شده اند را متصل کنید.

ممکن است برخی از آن ها بر اساس نوسانات جریان برق یا عوامل دیگری سوخته باشند که در این حالت تشخیص آن ها ساده بوده و برای رفع مشکل باید تعویض شوند.

علت کار نکردن آبسردکن یخچال چیست؟

سخن پایانی

در این مطلب از مقالات آموزشی با شما کاربران گرامی همراه بودیم و علل کار نکردن آبسردکن یخچال را به شما معرفی کردیم. در این شرایط اقتصادی سعی کنید که بیشتر از قبل از یخچال خود مراقبت کنید تا مجبور به پرداخت هزینه برای تعمیر آن نشوید. با نکاتی که به شما گفتیم به سادگی می توانید از خراب شدن یخچال خود جلوگیری کنید. در صورتی که یخچال شما خراب شد بهتر است که به یک تعمیرکار خوب مراجعه کنید تا یخچال شما را به خوبی تعمیر کند و دیگر خراب نشود.

 

تماس با ما

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *