یخچال بوش

علت بوی سوختگی یخچال چیست؟

علت-بوی-سوختگی-یخچال-چیست؟

علت بوی سوختگی یخچال چیست؟ بوی سوختگی یخچال بسیار نگران کننده است و اگر ادامه دارد شود می تواند خطرناک هم باشد اما اگر چنین بویی از قسمت های پشتی یا داخلی یخچال تان حس کردید باید چه کنید؟ ما اینجا هستیم تا شما را راهنمایی کنیم. نکته امیدوار کننده این است که بوی سوختگی همیشه هم نشان دهنده یک اتفاق بد نیست. گاهی گرمای بیش از حد سیم های برق بویی شبیه به سوختگی ایجاد می کنند. بعضی از مشکلات الکتریکی هم می تواند باعث ایجاد سوختگی و در نتیجه بوی سوختگی در یخچال شوند.

بیشتر بخوانید:تعمیر لباسشویی بوش در مشهد

دلایل بوی سوختگی یخچال و راهکارهای رفع آن

اولین چیزی که هنگام استشمام بوی بد از یخچال بررسی می شود، سیم برق و سیم کشی دستگاه است. اگر کابل برق ایرادی داشته باشد یا سیم کشی ساختمان درست نباشد، حرارت آنها بالا می رود و بوی سوختگی از یخچال حس خواهد شد. اگر اتصالات ایرادی نداشتند و منشأ بوی بد نبودند، درب یخچال را باز و فضای داخلی را بررسی کنید. ممکن است لامپ یخچال سوخته باشد. حتی ممکن است در سیم کشی یا لامپ یخچال دود ببینید.

یا این احتمال وجود دارد که بخشی از یخچال یا فریزر به طور قابل ملاحظه ای داغ باشد. در این شرایط به هیچ عنوان باید به اتصالات دست بزنید چرا که احتمال ایجاد جرقه و برق گرفتگی وجود خواهد داشت. کاری که باید انجام دهید ایناست که و شاخه یخچال را برق بکشید تا خطرات به حداق برسند. سپس باید یخچال توسط یک تعمیرکار مجرب و دوره دیده تعمیرات بخچال بررسی و ترمیم شود. دیگر دلایل بوی بد یخچال را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

دلایل بوی سوختگی یخچال و راهکارهای رفع آن

1. پر کردن بیش از حد کابین

ممکن است مقدار زیادی مواد غذایی و میوه را بدون در نظر گرفتن ظرفیت دستگاه درون کابین آن قرار داده باشید. در چنین شرایطی در فرآیند تهویه هوا اختلال به وجود می ‌آید. این موضوع ضمن ایجاد بوی نامطبوع، در طولانی مدت باعث خرابی دستگاه می شود و هزینه زیادی را بابت تعمیر یخچال روی دستتان می گذارد.

علت بوی سوختگی یخچال چیست؟

2. تجمع باکتری ها

احتمال دارد منشا بوی بد فعالیت باکتری های ناشی از فساد مواد غذایی باشد. با توجه به این که محیط یخچال مرطوب است باید بلافاصله پس از فساد سبزیجات و غذاها این مواد را از درون کابین خارج سازید.

3. قرار ندادن مواد غذایی در بسته بندی مناسب

بعضی از مواد غذایی دارای بوی تندی هستند، لذا بی ‌توجهی به بسته ‌بندی آن ها بوی نامطبوعی را در دستگاه ایجاد می کند. برای مثال حتما سیر خرد شده را در ظروف دربسته بریزید، سپس داخل کابین بگذارید. در غیر این صورت باید در آینده ای نزدیک به فکر راه چاره‌ ای برای از بین بردن بوی بد یخچال باشید.

3. قرار ندادن مواد غذایی در بسته بندی مناسب

4. جمع شدن آب در سینی تخلیه

هنگامی که یخچال فریزر خود را یخ زدایی می کنید آب های ناشی از ذوب یخ ها در درون سینی آن جمع می شود. حال ممکن است فراموش کنید سینی را به موقع خالی نمایید. در اثر این سهل انگاری محیط مناسبی برای رشد کپک ها فراهم می آید و به دنبال آن شاهد ایجاد بوهای ناخوشایند خواهید بود.
علت بوی سوختگی یخچال چیست؟

5. بی توجهی به تمیز کردن یخچال

تمیز کردن طبقات و قفسه های یخچال دسوار به نظر می رسد اما باید در فواصل زمانی منظم این کار را انجام دهید. در غیر این صورت بقایای مواد غذایی به زودی فضای درون آن را بدبو خواهند کرد.

6. روشن ماندن چراغ داخل یخچال

در بخش قبلی هم اشاره کردیم که ممکن است بوی سوختگی که از یخچال تان حس می شود، ناشی از سوختن لامپ آن باشد. لامپ داخل یخچال توسط یک سوئیچ اهرم کوچک یا کلید فشار دکمه ای که در درب یخچال نصب شده اداره می شود. این دکمه با بستن درب یخچال فشرده شده و سوئیچ مدار را قطع می کند؛ به این ترتیب لامپ خاموش می شود. اما برخی از یخچال ها به گونه ای طراحی شده اند که لامپ بعد بسته شدن درب روشن می ماند.

یا ممکن است دکمه زیر درب خراب باشد و لامپ خاموش نشود. این مساله منجر به گرم شدن بیش از حد پلاستیک دور لامپ می شود و بوی سوختگی از دستگاه استشمام می شود. برای رفع بوی سوختگی یخچال در این شرایط، باید سوئیچ بررسی شده و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شود. سپس اگر لازم بود، لامپ هم تعویض می شود.

 

7. یکسره شدن ترمودیسک

احتمالا با ترمودیسک یخچال آشنایی ندارید. این قطعه موظف است که هنگام بالا رفتن بیش از حد دما المنت را قطع کند. پس از این دما به حد نرمال رسید ترمودیسک مجددا المنت را وصل می کند. اگر ترمودیسک به هر دلیلی کار نکند نمی تواند المنت را متناسب با دما قطع و وصل کند. در این شرایط المنت اصلا وارد مدار نمی شود. گاهی هم ممکن است ترمودیسک یکسره شود و المنت نیز به صورت مداوم کار کند. نتیجه یکسره شدن ترمودیسک بوی سوختگی یخچال است. در این شرایط نیاز به تعمیر یا تعویض المنت خواهد بود.

علت بوی سوختگی یخچال چیست؟

8. وجود مشکل در سیم کشی داخلی دستگاه

معیوب بودن یا فرسودگی سیم کشی داخلی یخچال هم منجر به بروز بوی سوختگی در این دستگاه می شود. اگر مساله جدی گرفته نشود، احتمال سوختن سیم ها و حتی آتش سوزی هم وجود خواهد داشت. البته معمولا فیوزهایی در خود یخچال (و در بعضی ساختمان ها) تعبیه شده اند که با استفاده از آنها می توان مانع از بروز چنین اتفاقاتی شد.

8. وجود مشکل در سیم کشی داخلی دستگاه

9. مشکل در سیم کشی ساختمان

یکی دیگر از دلایل بوی سوختگی یخچال مربوط به مشکلاتی است که در سیم کشی ساختمان وجود دارند. این مشکل بیشتر اوقات در خانه های قدیمی که دارای سیم کشی های قدیمی و فرسوده هستند اتفاق می افتد. بنابراین حتما به سیم کشی ساختمان هم توجه کرده و در صورت نیاز آن را اصلاح کنید.
علت بوی سوختگی یخچال چیست؟

جمع بندی

در این مقاله قصد داشتیم به عواملی که به بوی سوختگی در یخچال منجر می شوند، بپردازیم. در مجموع از ایراداتی که می توانند باعث ایجاد بوی سوختگی از درون و بیرون یخچال باشند می توان به روشن ماندن یکسره چراغ داخل یخچال، اختلال در سیم کشی دستگاه و حتی سیم کشی ساختمان، یکسره شدن المنت خرابی ترمودیسک خرابی کمپرسور خرابی سنسور دما و در نهایت ایراد در سیستم نوفراست اشاره کرد.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *