ساید بوش

علت سوختن برد یخچال ساید بای ساید بوش چیست؟

علت_سوختن_برد_یخچال_ساید_بای_ساید_بوش_چیست؟

علت سوختن برد یخچال ساید بای ساید بوش چیست؟ امروزه در اکثر لوازم برقی مثل یخچال ساید بای ساید، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و… قطعه ای به نام برد کار رفته است. معمولا علت کار نکردن یا عملکرد نادرست وسایل برقی به علت آسیب دیدن برد قطعات الکترونیکی موجود در دستگاه می باشد. همچنین برد ساید بای ساید یک قطعه ی الکترونیکی بسیار حساس می باشد که ممکن است بنا به دلایل مختلفی خراب شود و یا بسوزد معمولا برخی از ایرادات برد قابل تعمیر هستند. اما در برخی موارد امکان تعمیر برد ساید بای ساید وجود ندارد و لازم است که برد تعویض گردد. حال ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی علائم و علت های سوختن برد یخچال ساید بای ساید بپردازیم. بنابراین شما به خرابی برد یخچال ساید بای ساید خود مشکوک هستید، مطالعه می تواند اطلاعات مفیدی را به شما اضافه کند.

بیشتر بخوانید:تعمیر اتو بوش در تهران

برد یخچال ساید بای ساید چه وظیفه ای دارد؟

برد مغز دستگاه می باشد و تمامی فرمان های ویژه در دستگاه توسط برد انجام می شود. به عنوان مثال برد، اجزای اصلی دستگاه مانند کمپرسور و فن ها را کنترل می کند. خرابی برد می تواند اختلالات بی شماری را در دستگاه به وجود بیاورد. مهم ترین قطعات موجود در یخچال ساید بای ساید از قبیل فن ها، سیستم یخ زدایی، سنسور دما، کمپرسور و… تحت کنترل برد الکترونیکی هستند. عیب یابی و تعمیرات برد یک کار دشوار و هزینه بر می باشد و تعویض برد نیز هزینه ی بالایی دارد. قبل از این که تصمیم قطعی بگیرید که برد خراب است و به تعویض نیاز دارد، باید چند مورد را بررسی کنید، مثلا باید بررسی کنید و مطمئن شوید که آیا برق از برد به کمپرسور وارد می شود یا نه. و برد نیز باید به طور دقیق بررسی شود، زیرا برخی از ایرادات قابل تعمیر هستند و نیازی به تعویض برد نمی باشد.

هر فرآیندی که در یخچال انجام می شود بر روی برد یک چیپ مخص دارد. در صورتی که آن چیپ دچار مشکل شود، آن فرآیند نیز در یخچال با اختلال رو به رو می شود. در نتیجه اگر برد بنا به هر دلیلی خراب شود، عملکرد یخچال ساید بای ساید شما با مشکل مواجه می شود. در صورتی که ایراد دستگاه هر چه سریع تر بررسی شود و اقدامات لازم انجم شود. مشکل دستگاه رفع می شود و از سوختن برد و خرابی سایر قطعات همچون کمپرسور جلوگیری می شود.

علت سوختن برد یخچال ساید بای ساید بوش چیست؟

برد چگونه دمای یخچال را تنظیم می کند؟

همانطور که گفته شد برد با تمام اجزای اصلی یخچال در ارتباط است. زمانی که شما دمای یخچال را روی یک درجه تنظیم می کنید، ابتدا سنسور دمای داخل یخچال را اندازه گیری می کند و به برد اطلاع می دهد و اگر دمای داخل یخچال بیشتر از دمای تنظیم شده توسط شما باشد، برد دستور روشن شدن کمپرسور را می دهد و کمپرسور تا زمانی که دما به عدد تعیین شده برسد، کار می کند و سپس کمپرسور خاموش می شود و فرآیند یخ زدایی انجام می شود. در فرآیند یخ زدایی نیز المنت گرمایشی بر اساس دستور برد، گرم می شود تا یخ های روی اواپراتور را ذوب کند و بدین ترتیب تمامی مراحل خنک سازی در یخچال توسط برد مدیریت می شود. حال اگر برد خراب شود، هر یک از این مراحل با مشکل مواجه می شوند و نهایتا یا دستگاه اصلا روشن نمی شود و یا یخچال خنک نمی شود و یا یخچال بیش از حد سرد می شود و حتی ممکن است برفک بزند و ممکن است مشکلات متعددی برای دستگاه ایجاد شود.

برد چگونه دمای یخچال را تنظیم می کند؟

علائم سوختن برد ساید بای ساید

  • روشن نشدن یخچال
  • سرد شدن بیش از حد و یا گرم شدن بیش از حد
  • تشکیل برفک و یخ
  • روشن و خاموش شدن یخچال
  • اختلال در عملکرد سنسور دما یا ترمیستور
  • اختلال در عملیات دیفراست یا فرآیند یخ زدایی
  • اختلال در عملکرد فن کندانسور
  • اختلال در عکلمرد فن اواپراتور
  • نمایش کد خطا بر روی صفحه نمایشگر دستگاه

علت سوختن برد یخچال ساید بای ساید بوش چیست؟

اختلال در عملکرد سنسور دما یا ترمیستور چیست؟

سنسور دما یا ترمیستور، مای داخل یخچال را اندازه گیری می کند و به برد اطلاع می دهد و بدین ترتیب سرمای داخل یخچال توسط برد کنترل می شود. زمانی که یخچال شما کار نمی کند. حتی فن ها نیز روشن نمی شود، احتمالا سنسور دما دچار مشکل شده است. با تغییر دمای داخل یخچال، سوئیچ فعال می شود و برق را به کمپرسور و فن ها ارسال می کند و کمپرسور هوای سرد تولید می کند و فن ها نیز این هوای سرد را به گردش در می آورند. حال اگر چنین اتفاقی نیوفتد، احتمالا سنسور تشخیص دما، دمای واقعی یخچال را به درستی تشخیص نمی دهد و دمای درستی را به برد اعلام نمی کند. در نتیجه بهتر است تا یک بار دستگاه را از برق بکشید و مجدد به برق وصل کنید، اگر مشکل بر طرف نشد، باید سنسور تشخیص دما بررسی شود و سیم های متصل به سنسور و برد نیز بررسی شوند. برای بررسی سنسور می توانید از مولتی متر استفاده کنید. در نهایت اگر سنسور دما و سیم ها سالم بودند. احتمالا برد دچار مشکل شده که نمی تواند متناسب با دمای دریافت شده از سنسور عملیات خنک سازی را انجام دهد و لازم است که برد دستگاه بررسی شود.

اختلال در عملکرد سنسور دما یا ترمیستور چیست؟

جمع بندی

  • متاسفانه خرابی برد یخچال یکی از شایع ترین ایراداتی است که برای هر کدل و هر برندی در یخچال های ساید بای ساید ایجاد می شود و عموما تعمیرات برد بسیار دشوار و پیچیده می باشد و تشخیص ایراد نیز یک چالش بزرگی است همچنین نکته ی مهمی که شما عزیزان در صورت خرابی برد ساید بای ساید باید به آن توجه داشته باشید. این است که تعمیرات برد و یا حتی تعویض برد باید حتما توسط یک تکنسین متخصص در این زمینه صورت بگیرد و در صورت خرید برد الکترونیکی ساید بای ساید باید حتما مطمئن باشید که قطعه ی مورد نظر اصل باشد و آن را باید حتما از یک مرکز معتبر خریداری کنید و لازم است که قطعه ی خریداری شده حتما شامل گارانتی کتبی معتبر باشد تا در صورت خرابی تعمیرات و یا تعویض به عهده ی شرکت مورد نظر باشد.
  • هنگام تعویض برد یخچال فریزر و یخچال ساید بای ساید با برق سر و کار دارید، در نتیجه هنگام تعویض این قطعه باید بسیار مراقب جریان برق باشید و تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید. زیرا جریان برق بسیار خطرناک می باشد و می تواند منجربه برق گرفتگی شما شود.
  • علت سوختن برد یخچال ساید بای ساید بوش چیست؟
  • توجه داشته باشید که یکی از مهم ترین ابزار ها برای بررسی هر قطعه ی الکتریکی، مولتی متر می باشد. شما با استفاده از مولتی متر می توانید متوجه شوید که آیا قطعه ی مد نظر سالم است یا نه و در نتیجه نسبت به تعمیر و یا تعویض قطعه، بتوانید تصمیم گیری کنید.
  • توجه داشته باشید که گاهی ممکن است که دستگاه دچار یک مشکلی شود و نیاز به تعویض قطعه داشته باشد، اما با تعویض قطعه خراب باز هم عملکرد دستگاه دچار مشکل باشد. در این صورت احتمالا چیپ مخصوص آن قطعه، که بر روی برد وجود دارد آسیب دیده است و باید تعمیرات مربوط به برد انجام شود.
  • بیشتر بخوانید:سنسور کثیفی آب در ماشین لباسشویی چگونه کار می کند؟
  • از آنجایی که برد یکی از اصلی ترین قطعات یخچال است، در نتیجه قیمت آن نیز بسیار بالا می باشد. همچنین امروزه با توجه به بالا بودن قیمت قطعات الکترونیکی، انجام تعمیرات برد دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد. زیرا مسلما هزینه تعمیرات برد ساید بای ساید از هزینه تعویض برد ساید بای ساید نرخ کم تری دارد.
  • همچنین هزینه تعمیرات برد یخچال ساید بای ساید یا هزینه تعویض برد یخچال ساید بای ساید، به فاکتور های مختلفی همچون برند دستگاه، مدل دستگاه، میزان خرابی و آسیب دیدگی، سوختگی برد، روشن شدن یا روشن نشدن برد و… وابسته است و برای اطلاع از هزینه ها بهتر است که با یک مرکز تعمیرات برد یخچال ساید بای ساید تماس بگیرید.
  • معمولا در صورتی که برد یخچال روشن نشود و یا آی سی برد خراب شده باشد، امکان تعمیر برد وجود ندارد و باید برد تعویض شود.

 

تماس با ما

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *